Monday 17 July 2017



ဗုဒၶေဟာႀကား ညီညြတ္ေရးတရား
********************************
တိပိဋကဓရ ဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ဘုရား၏ အဆံုးအမႀသဝါဒတစ္ခုမွာ “သံဃာအဖြဲ႔အစည္းအတြင္း၌ျဖစ္ေစ ၊ လ႔ူအဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာျဖစ္ေစ ျငင္းခုန္စရာ အျမင္ကြဲလြဲမႈေတြ ၊ သေဘာထားမတိုက္ဆိုင္မႈေတြ ေပၚေပါက္လာတဲ႔အခါ အခ်င္းခ်င္း “ဝိဝါဒကြဲျပားျပီး ျပႆနာျဖစ္ေစမဲ႔” အျပဳအမူလုပ္ရပ္မ်ိဳးေတြကို ေရွာင္ႀကဥ္ျပီးေတာ့ မိမိတို႔အခ်င္းခ်င္း သိမ္ေမြ႔ေသာနည္းမ်ားျဖင့္သာ ေျဖရွင္း၍ ညီညြတ္ျခင္းကို ျဖစ္ေစရမယ္”လို႔ ဆံုးမထားတာ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ ဒီကေန႔ လက္ရွိအေျခအေနအရ ျပည္တြင္း ျပည္ပႏွစ္ဌာနလံုးမွာ  သံဃာအခ်င္းခ်င္း ကြဲေစလြဲေစတဲ႔ အေရးအသား အေျပာအဆိုေတြ ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ညီညြတ္ေရး ပ်က္ျပားေစတဲ႔ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကို အားလံုးျမင္ေန ေတြ႔ေနႀကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

online နဲ႔ ေျမျပင္ ႏွစ္ေနရာလံုးမွာ အမ်ိဳးခ်စ္ သာသနာခ်စ္သူေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေပါမ်ားေနေစကာမူ စင္စစ္အားျဖင့္ ဃရာဝါသမႈကိစၥေတြနဲ႔ေနႀကတဲ႔ ပုထုဇဥ္လူဝတ္ေႀကာင္မ်ားရဲ႕ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာခ်စ္စိတ္ဆိုတာ ကိုရင္သာမေဏငယ္မွစလို႔ အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုရုဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ားအထိ ထိုထိုသံဃာေတာ္အေပါင္းတို႔၏ ေျခဖ်ားေလာက္သာဟုဆိုေသာ္ လြန္အံ့မထင္ပါ။ ယခုစာမွာေတာ့ သံဃာေတာ္မ်ားကို မရည္ညႊန္းပဲလူ႔အဖြဲ႔အစည္း အသင္းအဖြဲ႔မ်ားကိုသာ ရည္ညႊန္းေရးသားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

“လူ” ဟူသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းျဖင့္ မေနတတ္ရကား မိသားစု အစုအဖြဲ႔မွစ၍ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားစသည္ျဖင့္ ေနထိုင္တတ္ႀကတဲ႔ သတၱဝါမ်ိဳးပဲျဖစ္ပါတယ္။ “လူရွိရင္ျပႆနာရွိတယ္” တယ္ဟူေသာ စကားအရ လူနဲ႔ျပႆနာဟူသည္ ကင္းကြာ၍မရေကာင္းဆိုလွ်င္ မွားမည္မထင္ပါ။ 
ထို႔ေႀကာင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို လိုလားေသာ ၊ ညီညြတ္ေရးကို ဦးတည္ေသာ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားအေနျဖင့္ သိသင့္ သိအပ္ ၊ ျပဳသင့္ ျပဳအပ္ေသာ စံျပဳလိုက္နာစရာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ “သာရဏီယတရား”တို့့ကို မိမိတို႔ညီေနာင္အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ႀကည္စည္းလံုးနိုင္ႀကပါေစဟူေသာ ဆႏၵမြန္ျဖင့္ျပန္လည္၍ မွ်ေဝေရးသားရျခင္းလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ “သာရဏီယတရား” ဟူသည္ မိမိတို႔ရင္ထဲ ႏွလံုးသားထဲမွာ အစဥ္ေအာက္ေမ့ ၊ အျမဲအမွတ္တရ ရွိေနရမည့္တရား လို႔အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။ ထိုသာရဏီယတရားကို လိုက္နာက်င့္သံုးႀကျခင္းျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ဟာ.. 

(*)ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးမႈကို ျဖစ္ေပၚေစနိုင္တယ္.

လူတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၊ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံႀကတဲ႔ေနရာမွာ အဓိကအက်ဆံုးသည္ ေမတၱာတရားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၊ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေမတၱာဓာတ္ေတြခန္းေျခာက္ျပီးေတာ့ ေမတၱာမထားနိုင္ျဖစ္လာတဲ႔အခါ ဘယ္လိုမွေပါင္းသင္းဆက္ဆံလို႔မရနိုင္ပါဘူး။ အဲလိုမျဖစ္ေအာင္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရ ရွိေနေစမဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုက္နာ ျပဳက်င့္ႀကရပါမယ္။

(*)တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ အျပန္အလွန္ေလးစားျခင္းကိုလဲ ျဖစ္ေစပါတယ္.

တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံႀကတဲ႔အခါမွာ ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးေနရံုနဲ႔ မျပီးေသးပါဘူး ။ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈေတြ ထားနိုင္ဖို႔လဲ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ္ကသူတစ္ပါး respect ေပးတာကိုပဲ ခံယူလိုျပီး သူတစ္ပါးကို ကိုယ္ကျပန္ျပီး respect မေပးနိုင္ရင္ ဆက္ဆံေရးမွာ ခိုင္မာမႈမရရွိနိုင္ပါဘူး။ တခ်ိဳ႔အဖြဲ႔အစည္းက အႀကီးအကဲ ၊ ေခါင္းေဆာင္ဆိုသူေတြမွာ အဲလိုအျပဳအမူမ်ိဳးေတြ ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။ အဲလိုမျဖစ္ေအာင္လို႔ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရ ႐ွိေနေစမဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုက္နာ ျပဳက်င့္ႀကရပါမယ္။ 

(*)အတူတကြ ေပါင္းစည္းညီညြတ္ျခင္း ကိုလဲျဖစ္ေစပါတယ္.

ဆိုလိုတာက အသင္းအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ အသင္းဝင္အင္အား ဘယ္ေလာက္ပင္မ်ားပါေစ မကြဲမျပားတသားတည္း ညီညြတ္စြာရွိေနျခင္းပါ။ အဲလိုတသားတည္း တေသြးတည္းျဖစ္ေနဖို႔ဆိုတာကလဲ ျပဳက်င္႕လိုက္နာစရာ က်င့္ဝတ္တို႔႐ွိေနျပန္ပါတယ္။ အဲဒါေတြကိုလဲ သဂၤဟသုတ္မွာ အခုလိုမွတ္သားခဲ႔ရပါတယ္။
(၁)အျပန္အလွန္ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈရွိရမယ္။
(၂)အက်ိဳးရွိေစမဲ႔စကားမ်ိဳးကို ယဥ္ေက်းစြာ ေျပာဆိုရမယ္။
(၃) သူ႔အက်ိဳး၊ ကိုယ့္အက်ိဳးကို ဝိုင္းဝန္းေဆာင္ရြက္ေပးႀကရမယ္။
(၄)တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အထင္မေသးရဘူး။ တန္းတူထားဆက္ဆံေျပာဆိုရမယ္။
ဒီအခ်က္(၄)ခ်က္ကို ကိုယ္စီကိုယ္စီ လိုက္နာက်င့္သံုးႀကျခင္းျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ စည္းလံုးညီညြတ္စြာနဲ႔ အတူတကြေပါင္းသင္းဆက္ဆံျခင္းဟာ အဓြန္႔ရွည္ခိုင္ျမဲေနေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

(*) ျငင္းခုန္ျခင္းကိုလဲ ေျပေပ်ာက္ေစနိုင္ပါတယ္.

“ဝိဝါဒ” လို႔ဆိုတဲ႔ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ႀကားမွာ သူကတစ္မ်ိဳး ကိုယ္ကတစ္ဖံုနဲ႔ အတင္းအကန္ျငင္းဆန္ျပီးေတာ့ ျငင္းႀကခုန္ႀကရာကစလို႔ ျပႆနာေတြျဖစ္ေနႀကမယ္ဆိုရင္ ေနာက္ဆံုးအခ်င္းခ်င္း မသင့္မတင့္မႈေတြ ျဖစ္လာမယ္။ မသင့္မတင့္ျဖစ္လာတဲ့အခါ ညီၫြတ္ျခင္းဆိုတာ ေနာက္ဆံုးပ်က္သုဥ္းရတာပါပဲ။ အဲလိုမျဖစ္ရေအာင္လဲ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရ ႐ွိေနေစမဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုက္နာ ျပဳက်င့္ႀကရပါမယ္။

(*)လုပ္စရာရွိတာေတြကို စိတ္တူကိုယ္တူနဲ႔ လုပ္ေဆာင္နိုင္ႀကပါတယ္.

အခ်င္းခ်င္း အျငင္းအခုန္ေတြနဲ႔ ျပႆနာေတြ မျဖစ္ႀကေတာ့ဘူးဆိုရင္ မိမိတို႔ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ဖြယ္ရာေတြမွာ စိတ္တူ ကိုယ္တူနဲ႔ အားလံုးတိုင္ပင္ အားလံုးဆံုးျဖတ္ အားလံုးလုပ္ေဆာင္ ဒီလိုေတြျဖစ္လာတယ္။ “ဥမကြဲ သိုက္မပ်က္”တဲ႔ ။ စည္းလံုးႀကတဲ႔အခါ လုပ္သမွ်လုပ္ငန္းတိုင္းဟာ ခရီးေရာက္သလို ေအာင္ျမင္မႈေတြလဲ ရႀကတယ္။ ဒါကို “သမဂၢါနံ တေပါ သုေခါ” စည္းလံုးညီညြတ္ျခင္းဟာ ခ်မ္းသာျခင္းရဲ႔ အေႀကာင္းတရားပဲ လို႔ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲလိုျဖစ္ေအာင္လဲ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရ ႐ွိေနေစမဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုက္နာ ျပဳက်င့္ႀကရပါမယ္။

(*) လူဦးေရ အေရအတြက္မ်ားေပမဲ႔ တေသြးတည္း တသားတည္းျဖစ္လာနိုင္ပါတယ္.

အားလံုး စုစုစည္းစည္း တိုင္တိုင္ပင္ပင္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ႀကတဲ႔အခါက်ေတာ့ အသင္းအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ အသင္းဝင္ဦးေရ တစ္ရာ၊တစ္ေထာင္မက ရွိပင္ရွိေသာ္လဲ အားလံုးဟာ တေသြးတည္းတသားတည္း ကြဲျပားျခားနားျခင္း မရွိနိုင္ေတာ့ဘူးေပါ။ (*)ဒီအမွတ္သေကၤတနဲ႔ ျပထားတဲ့ အခ်က္ေတြဟာ “သာရဏီယ”ဆိုတဲ႔ က်င့္ဝတ္တရားေတြကို လိုက္နာက်င္သံုးျဖင္းျဖင့္ ရရွိခံစားရမဲ႔ အက်ိဳးတရားေတြကို ေဖာ္ျပထားျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ကဲ.. အဲဒီေလာက္ ေကာင္းက်ိဳးတရားေတြ ျဖစ္ထြန္းရရွိေစနိုင္တဲ႔ “သာရဏီယတရား” ဆိုတာ ဘာေတြလဲ ? ။ ဆက္ျပီးေတာ့ ေလ့လာႀကည့္ႀကမယ္ဆိုရင္….
[1] တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ကာယကံေမတၱာ ထားႀကရမယ္တဲ႔။
ကာယကံေမတၱာထားဆိုတာ သူတစ္ပါးတို႔အခက္အခဲ နာေရး သာေရး က်န္းမာေရး စတဲ႔ကိစၥေတြမွာ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ျပီးေတာ့ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးတာမ်ိဳးေပါ့။ စာေရးသူ ငယ္ငယ္တုန္းက ရပ္ရြာထဲမွာ ဘႀကီးတစ္ေယာက္က လမ္းသြားရင္း သူ႔လက္ထဲမွာပါတဲ႔ေတာင္ေဝွးနဲ႔ လမ္းေပၚကေက်ာက္ခဲအခြ်န္ေလးေတြကို ထုရိုက္ျပီးဖယ္ပစ္တယ္။ ပုလင္းကြဲေတြေတြ႔ရင္လဲ လက္နဲ႔ေကာက္ယူျပီးေတာ့ လြတ္ေလာက္ရာမွာပစ္တာ ေတြ႔ရဖူးတယ္။ ငယ္တုန္းက အဘႀကီးဘာလုပ္မွန္း မသိေပမဲ႔ ေတြးတတ္ သိတတ္တဲ့ အရြယ္ေရာက္လာမွ “ေႀသာ္.. ဒီဘႀကီးႏွယ္ လမ္းသြားသူေတြ မေတာ္ထိမိ ခိုက္မိမွာစိုးလို႔ ဆူးခလုတ္ေတြကို ဖယ္ရွင္းေပးေနတာပါလားလို႔ သိလာတယ္။ ဒါက ငယ္ငယ္က မွတ္မိေနေသးတဲ႔ ဘႀကီးရဲ႔ လူေတြအေပၚ ကာယကံေမတၱာထားပံုေလးပါ။

[2] တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ဝစီကံ(ႏႈတ္)နဲ႔လည္း ေမတၱာထားရမယ္တဲ႔။
“ဝစီကံေမတၱာ” ဆိုတာ ခ်စ္ခင္ သင့္ျမတ္ေနႀကတဲ႔ သူေတြႀကားမွာ အင္မတန္အေရးႀကီးပါတယ္။ လူ႔သေဘာက ကိုယ္နဲ႔မတည့္တဲ႔သူဆိုရင္ ကြယ္ရာမွာမဟုတ္ေတြေျပာျပီး သူတစ္ပါးအေႀကာင္း မေကာင္းေျပာတတ္ႀကတယ္။ သူတစ္ပါးအေႀကာင္း မေကာင္းေျပာျပီဆိုတာနဲ႔ ေျပာသူနဲ႔အေျပာခံရသူႀကား ဆက္ဆံေရးဟာ မေျပလည္နိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ဝစီကံေမတၱာဆိုတာ သူ႔အက်ိဳးကိုလိုလားတဲ႔အေနနဲ႔ လမ္းမွား လမ္းေခ်ာ္ေနတာေတြကို တည့္မတ္ေအာင္ လမ္းေႀကာင္းခ်ျပျပီး ျပဳျပင္နိုင္ဖို႔ တိုက္တြန္းနိႈးေဆာ္တာမ်ိုး ျဖစ္သလို သူ႔အက်ိဳးကို လိုလားတဲ႔စိတ္နဲ႔ ေျပာသမ်ွစကားတိုင္းမွာလဲ ေမတၱာေရွ႔ထားျပီး ေျပာႀကရမွာျဖစ္ပါတယ္။

တဖက္လူက ေမတၱာနဲ႔ေကာင္းေစလိုလို႔ ေျပာေပမဲ႔လို႔ တဖက္ကအေျပာခံရသူအေနနဲ႔ကလဲ နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လူဆိုတာက ကိုယ္လုပ္တာသာအမွန္ ကိုယ္ေျပာတာသာ အဟုတ္လို႔ ထင္တတ္ႀကေလေတာ့ တခါတရံကိုယ့္ရဲ႔လြဲမွားမႈေတြကို သူတစ္ပါးကေထာက္ျပေဝဖန္လာရင္ မႀကိဳက္ခ်င္ႀကဘူးေလ။ ဒါ့ေႀကာင့္ အေျပာခံရသူအေနနဲ႔ကလည္း သူေျပာတာ သူ႔အတြက္လား ကိုယ့္အတြက္လားဆိုတာကို ခ်င့္ခ်ိန္တတ္ရပါမယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ ရွင္ရာဟုလာနဲ႔အရွင္သာရိပုႀတာတို႔ကို အတုယူသင့္ႀကပါတယ္။ မဂၤလသုတ္မွာလဲ "က်ိဳးေႀကာင္း ျပညႊန္ ၊ ဆံုးမစကားကို ၊ ေျပာႀကားလာက ၊ နာလြယ္ေစ" လို႔ ဆံုးမထားပါတယ္။

ဝစီကံေမတၱာနဲ႔ ေျပာတဲ႔အခါမွာလဲ သတိထားရမဲ႔ အခ်က္ေတြက ဘာေတြလဲဆိုလို႔ရွိရင္ …
(1) ေျပာသင့္တဲ႔အခ်ိန္မွ ေျပာျခင္း
(2) ေျပာသင့္လို႔ ေျပာေတာ့မယ္ဆိုရင္လဲ ယဥ္ေက်းစြာေျပာျခင္း
(၃) မွန္တာကိုပဲေျပာျခင္း
(4) အက်ိဳးရွိေစနိုင္တဲ႔ စကားကိုေျပာျခင္း
(5) ေဒါသနဲ႔မေျပာဘဲ ေမတၱာနဲ႔သာေျပာျခင္း.. တဲ့။
ဒါဆိုရင္ အခ်င္းခ်င္းႀကားမွာ ဘာျပႆနာမွ မျဖစ္ေပၚေစဘဲ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရရွိေနႀကမွာပါပဲ။

[3] တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး မေနာကံနဲ႔လဲ ေမတၱာထားရမယ္တဲ႔။
အသင္းသားအခ်င္းခ်င္း ၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အဖြဲ႔အစည္းအခ်င္းခ်င္းႀကားမွာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ဟာ စိတ္ထဲႏွလံုးသားထဲမွာ အစဥ္ေမတၱာထားႀကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲလို ကာယကံေမတၱာ ၊ ဝစီကံေမတၱာ ၊ မေနာကံေမတၱာေတြနဲ႔ မ်က္ေမွာက္ကြယ္ရာႏွစ္မ်ိဳးလံုးမွာ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံႀကမယ္ဆိုရင္ ခ်စ္ခင္ညီညြတ္ျခင္း ၊ စည္းလံုးျခင္းအင္အားေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ အတူတကြ လက္တြဲေဆာင္ရြက္နိုင္ႀကမွာ မလြဲပါဘူး။

[4] ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ႀကတဲ႔အခါမွာလဲ အတူတကြညီညြတ္စြာ လုပ္ေဆာင္ရမယ္တဲ႔။
ဒါက ဘာကိုဆိုလိုတာလဲဆိုရင္ အခ်င္းခ်င္းတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေမတၱာထားရံုနဲ႔မျပီးေသးဘူး။ သြားအတူ ၊ စားအတူ လက္ရည္တျပင္တည္းရွိႀကတာဟာလည္း ညီညြတ္ေရးအတြက္ အေရးပါတဲ႔အခန္းက႑တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္မို႔လို႔ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးျဖစ္ေစ အသင္းအဖြဲ႔ေတြအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ ရံခါရံခါဆိုသလို ေတြ႔ဆံုျပီးဝိုင္းဖြဲ႔စားေသာက္ႀကတာမ်ိဳး ၊ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးႀကတာမ်ိဳးေတြကလဲ ညီၫြတ္ေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ 

[5] ကိုယ္က်င့္သီလတူႀကရပါမယ္တဲ႔ ။
ဒါကအေရးႀကီးပါတယ္။ အိမ္ေထာင္စုတစ္စုမွာျဖစ္ေစ ၊ အသင္းအဖြဲ႔တစ္ခုမွာျဖစ္ေစ ကိုယ့္က်င့္တရားမေကာင္းတဲ႔သူေတြ ပါလာရင္ အိမ္ေထာင္စုကိုေသာ္လည္းေကာင္း ၊ အသင္းအဖြဲ႔အစည္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း ထိခိုက္တတ္ပါတယ္။ ပရဟိတသမားဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္က်င့္တရား အထူးေကာင္းေနဖို႔ လိုပါတယ္။ ပရဟိတသမားမ်ားသည္ ေလာကကိုအလင္းျပသူ မီးရွဴးတန္ေဆာင္မ်ားျဖစ္လို႔ အမ်ားအျမင္မွာ စံျပအေနနဲ႔သာ ရွိသင့္ပါတယ္။ တခါတရံ ပုဂၢလိကခံစားခ်က္နဲ႔ မဆင္မျခင္ျပဳမိ ေျပာမိသည္မ်ားမွာလဲ မိမိအသင္းအဖြဲ႔ရဲ႔ ပံုရိပ္ကိုထိခိုက္ေစနိုင္တာေႀကာင့္ အထူးဆင္ျခင္သင့္လွပါတယ္။ ယခုအခါမွာ လူေျပာသူေျပာ မ်ားေနတာက ပရဟိတကိုအသံုးခ်ျပီး ကိုယ္က်ိဳးရွာေနႀကတယ္တဲ႔။ အထူးသတိခ်ပ္သင့္စရာပါပဲ။

[6] အျမင္ခ်င္းတူညီႀကရပါမယ္တဲ႔။
ကိုယ့္က်င့္သီလ မတူညီနိုင္ႀကရင္ ဘယ္လိုမွတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ယံုႀကည္စိတ္ခ်လို႔ မရနိုင္တဲ႔အျပင္ အျမင္ခ်င္းမတူညီႀကရင္လဲ ဘယ္လိုမွေပါင္းစည္းလို႔ ရနိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေႀကာင့္ ကိုယ္က်င့္သီလမတူရင္ အသင္းအဖြဲ႔ေတြဟာ ပ်က္စီးကုန္မယ္။ အျမင္ခ်င္း မတူျပန္ရင္လဲ အသင္းအဖြဲ႔ေတြမွာ ပ်က္စီးျခင္းကို ျဖစ္ေစတတ္ပါတယ္။  ထို႔ျပင္သိဂၤေလာဝါဒသုတ္မွာလဲ “ေပးကမ္းခ်ီးျမွင့္ ၊ ကိုယ္ႏွင့္ယွဥ္ထား ၊ စီးပြားေဆာင္ရြက္ ၊ ႏႈတ္ျမြက္ခ်ိဳသာ ၊ သစၥာမွန္ေစ ၊ ဝတ္ငါးေထြ ၊ ျပဳေလမိတ္သဟာ” လို႔ မိတ္ေဆြက်င့္ဝတ္ကို ေဟာႀကားဆံုးမထားတာ ႀကားဖူးႀကမွာပါပဲ။  ဒီမွာ “သစၥာမွန္ေစ” ဆိုတာကို ပရဟိတသမားအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ “ပရဟိတသမားအတြက္ ပရဟိတစိတ္ဓါတ္ဆိုတာ မိတ္ေဆြပါပဲ”။ ပရဟိတလုပ္ငန္းနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ပရဟိတမွေသြဖည္ေသာ အေတြးမ်ိဳး ၊ အႀကံမ်ိဳး ၊ လုပ္ရပ္မ်ိဳးကို ေတြးႀကံ လုပ္ေနျပီဆိုရင္ ဒါဟာ မိမိလုပ္ေနတဲ႔ ပရဟိတလုပ္ငန္းအေပၚ သစၥာေဖာက္တာပါပဲ။ 

တစ္ခ်ိဳ႔လူေတြက ပရဟိတစိတ္ေတာ့ရွိတယ္ ။ မ်က္ႏွာရ အခြင့္အေရးရမဲ႔ေနရာမ်ိဳးဆိုရင္ သူတို႔မပါရင္မျပီးသလို အေျပးအလႊားသြားခ်င္ လုပ္ခ်င္ႀကသေလာက္ အမ်ားသူငါအက်ိဳးရွိေစနိုင္ေပမဲ႔ အမုန္းခံရမဲ႔ေနရာမ်ိဳးဆိုရင္ မသိသလို လက္ေရွာင္ေခါင္းခါတတ္ႀကပါတယ္။ “အမွားမလိုက္ မ်ားမႀကိဳက္လဲ ၊ ဘုရားႀကိဳက္ရင္ ေဆာင္ရမယ္” တဲ႔။ ပရဟိတသမားစစ္စစ္ဆိုတာ အမ်ားသူငါအက်ိဳးရွိေစမဲ႔ ကိစၥမ်ိဳးေတြမွာ အမုန္းခံသင့္ရင္လဲ ခံရဲရပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶဟာ ေလာကမွာ ပရဟိတအလုပ္ကို အလုပ္နိုင္ဆံုးသူပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေလ်ွာက္ေနတဲ႔ ပရဟိတလမ္းကို ျမတ္ဗုဒၶဟာ “ေသြးစက္ခ်ျပီးလမ္းျပခဲ႔” သူျဖစ္ပါတယ္။ “အသက္ေပး၍လမ္းျပခဲ႔” သူလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔က်မွ လူအမ်ားအက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ထြန္းေစမဲ႔ ကိစၥမ်ိဳးေတြမွာေတာင္ အမုန္းခံရမွာေႀကာက္ေနရင္……? ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဆိုဆိုေနတဲ့ "ဧေတန သစၥ ဝေဇၨန" ဆိုတာ “မုသာဝါဒ” စကားသက္သက္သာ ျဖစ္ေနေတာ့မွာေပါ့။

ယေန႔ကမၻာေပၚမွာ အကြဲအျပဲေတြ သိပ္မ်ားလြန္းတာေတြ႔ရသလို ကြၽန္ေတာ္ျမန္မာျပည္မွာလဲ အကြဲအျပဲေတြနဲ႔သာ အစဥ္ခ်ီတက္လာခဲ့တာေၾကာင့္ ဒီကေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဝါးအစည္းေျပသလို ျဖစ္ေနတာ လက္ေတြ႔ျမင္ေနၾကရမွာပါ။ လူနာမ်က္ျဖဴဆိုက္ေလ ေဆးဆရာအလြန္ႀကိဳက္ေလ ဆိုတာလို က်ေနာ္တို႔အခ်င္းခ်င္းမသင့္ျမတ္ေလ တိုင္းတစ္ပါးလူမ်ိဳးျခား ဘာသာျခားတို႔ အခြင့္အေရးပိုရေလ။ ဝမ္းသာအားရ႐ွိၾကေလပါပဲ။

မိမိတို႔ညီကိုအခ်င္းခ်င္း အတၱေတြ မာနေတြကို ေဘးဖယ္ၿပီး ေမတၱာမပ်က္ ခ်စ္ၾကည္စည္းလံုးစြာနဲ႔ ၾကံဳေတြ႔လာရတဲ့ အခက္အခဲျပႆနာအားလံုးကို ညီၫြတ္ျခင္း ေပါင္းစည္းျခင္းတို႔နဲ႔ အတူတကြလက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ၾကပါမွ အရာခပ္သိမ္း ၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း အထူးအေလးထားတိုက္တြန္းလိုပါတယ္။ ထို႔ေႀကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ သာရဏီယတရားတို႔ကို ကိုယ္စီကိုယ္စီ လိုက္နာက်င့့္သံုးႏိုင္ၾက၍ ခ်စ္ခင္ညီညြတ္စြာျဖင့္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ အစဥ္ေအာက္ေမ့ အမွတ္တရ႐ွိၾကပါေစေသာဟူ၍.....

ေလးစားစြာျဖင့္

ေမာင္ေဇာ္မ်ိဳး (နိစၥဒါန)

No comments:

Post a Comment